Jak holować przyczepę reklamową?

KMPolska 29 kwietnia 2016 0

Zacznijmy może od definicji. Przyczepa jest to pojazd kołowy. Nie powinna być ona napędzana za pomocą silnika i zarazem musi być ciągnięta przez inny pojazd wyposażony właśnie w silnik. Są to dwa założenia, dotyczące definicji przyczepy. Nie są one jednak jedynymi. Istnieje bowiem kilka rodzajów 600przyczep. Jest na przykład przyczepa lekka o maksymalnej, dopuszczalnej przez prawo masie, równej 750 kilogramów. Ten rodzaj przyczepy nie musi posiadać hamulca najazdowego, co jest sporym udogodnieniem dla kierowców. Przyczepy cięższego typu muszą posiadać hamulec najazdowy. Są to wszystkie przyczepy o Dopuszczalnej Masie Całkowitej (DMC) powyżej 750 kilogramów.

Przechodząc jednak do kwestii tego, z jaką przyczepą możemy śmiało jeździć, należy zaznaczyć, iż do ciągnięcia przyczepy lekkiej nie potrzeba dodatkowych uprawnień i możemy z nią śmiało jeździć, posiadając jedynie prawo jazdy kategorii B.

Co się tyczy kwestii holowania cięższych przyczep, tu sprawa jest bardziej indywidualna. Generalnie jest tak, iż dodatkowe rodzaje przyczep możliwych do ciągnięcia są oznaczone na naszym dowodzie rejestracyjnym przyczepy. Jeśli opisane na dowodzie rejestracyjnym naszej przyczepy DMC przekracza wartość 750 kilogramów to wiemy, że będziemy potrzebować dodatkowych uprawnień do jazdy z naszą przyczepą. Niezależnie od tego, czy będziemy ją wieźć pustą czy też pełną pod kurek, przepisy są w tym przypadku bezlitosne. Każda przyczepa łapie się w jakichś, opisanych na dowodzie rejestracyjnym widełkach i jeśli teoretycznie maksymalna waga przyczepy jest większa niż 750 kilogramów to potrzebujemy dodatkowych uprawnień do holowania naszego zestawu.

Sprawa wydawałaby się więc prosta, ale… wcale taka nie jest. Wszystko za sprawą nieco zawiłych przepisów. Chodzi o to, że przyczepy, które można holować samochodem osobowym są wyposażone z reguły w hamulec najazdowy. Według przepisów hamulec ten nie spełnia roli hamulca uruchamianego z samochodu kierowcy, tak więc stosunek DMC pojazdu ciągnącego do DMC przyczepy ciągniętej powinien wynosić 1,33:1.

Nowelizacje z 2013 roku przyniosły kilka istotnych zmian i wykręciły przepisy w sposób jeszcze bardziej skomplikowany. Dowodem tego jest wprowadzenie nowego uprawnienia zwanego kategorią B96. Na podstawie tej kategorii można prowadzić pojazd razem z przyczepą, których waga wynosi do 4250 kilogramów (bez względu na wagę samej przyczepki), niemniej tu też napotkamy na obostrzenia, które wyrażają się w tym, że waga samochodu powinna być o 33 procent większa od wagi ciągniętego zestawu. Jak widać przepisy nie są łatwe, więc jeśli nie jesteśmy pewni swoich uprawnień, powinniśmy zapoznać się z jakimikolwiek uproszczeniami.

Comments are closed.